Marijke aan het woord • Een blik achter de schermen

121 keer bekeken

Het MamaCafé heeft een vaste kern van mensen die het elke week tot een fijne plek maken. Gastvrouw Marijke is er daar één van en deelt wat ze ziet, hoort en meemaakt. Over speelgoed, spontane gesprekken en waarom dit werk haar jong houdt. ☕

Interessant voor ouders

Opvoeden
Ontspanning
Gedrag en emoties
Ouderschap
Zorg goed voor jezelf
Zorg goed voor de wereld om je heen

Leeftijd

Kinderen 0 tot 2
Kinderen 2 tot 4
Kinderen 4 tot 8
Kinderen 8 tot 12
Kinderen 12+
Hele gezin

Kun je jezelf kort voorstellen?

Ik ben Marijke Barkey, 72 jaar, en met een flinke dosis enthousiasme ben ik al vijf jaar vrijwilligster bij het MamaCafé en PeuterCafé in de bibliotheek. Elke week kijk ik ernaar uit om samen met mijn collega's het café tot een gezellige plek te maken waar iedereen zich welkom voelt.

Hoe ben je bij het MamaCafé van De LimonadeBrigade terechtgekomen?

Via Humanitas Home Start kwam ik in aanraking met het MamaCafé, en dat bleek een schot in de roos. Sindsdien ben ik er met veel plezier wekelijks actief. Ook in de vakanties.

Wat doe je precies als gastvrouw tijdens een bijeenkomst?

Samen met mijn vrolijke collega's verwelkom ik iedereen met een glimlach, een kopje thee, koffie of limonade. Ondertussen houd ik mijn conditie op pijl door af en toe een ondernemende peuter bij de roltrap weg te halen — ze zijn sneller dan je denkt! Ik probeer altijd eerst de moeder een seintje te geven, maar als zij gezellig zit te kletsen, help ik even mee zodat de kinderen in de buurt van de moeder blijven. De moeders blijven natuurlijk verantwoordelijk voor hun kinderen, maar wij zorgen voor voldoende materialen, antwoord op de vragen, koffie, thee of limonade (met rietje!) en passend speelgoed. Sommige kinderen vragen bij binnenkomst meteen naar "hun speelgoed" — dat is altijd een goed teken.

Hoe ziet een gemiddelde ochtend in het MamaCafé eruit?

Op het blauwe kleed, met vrolijk gekleurd speelgoed, spelen meestal tussen de 8 en soms wel 40 kinderen. De ouders kijken toe, maken een praatje of genieten van de rust. Veel peuters willen precies dat stuk speelgoed dat een ander heeft — heel herkenbaar en vaak verbindend. Gelukkig is een beetje verdriet meestal snel vergeten; een beetje afleiding doet wonderen! Rond 10.00 uur is het nog rustig, maar tegen 10.30 uur wordt het gezellig druk. Rond 11.30 uur gaan de meeste kinderen moe en tevreden naar huis.

Wat maakt het MamaCafé volgens jou zo waardevol voor ouders?

Het MamaCafé is een plek waar kinderen ander speelgoed ontdekken, ouders zien hoe hun kind met anderen omgaat en iedereen zich veilig voelt. De sfeer is ongedwongen, waardoor je makkelijk contact maakt met andere ouders. Je kunt genieten van de spelende kinderen, en het is een fijne afwisseling in het soms wat saaie "moeder van een peuter"-leven.

Wat voor vragen of verhalen hoor je vaak van ouders?

Meestal hoor ik vrolijke verhalen over de kinderen en moeders. Soms komt er een lastig verhaal voorbij, waarbij wij als vrijwilligers — indien gewenst — een steuntje in de rug kunnen zijn. Vooral hoor ik dat ouders en kinderen het MamaCafé erg waarderen, ook in de vakanties.

Wat is een moment dat je is bijgebleven?

Een dag met 40 kinderen en evenveel ouders: een jochie met een lichte vorm van autisme voelde zich helemaal thuis. Het MamaCafé was voor hem zo vertrouwd, dat hij ondanks de drukte volop genoot en meedeed met de spelletjes.

Wat maakt het contact met ouders zo bijzonder?

Ik hoop een vertrouwd gezicht te zijn, ook al wordt het namen onthouden steeds lastiger! Het maakt me blij wanneer ik ouders en kinderen weer zie terugkeren en hoor hoe blij ze zijn met het MamaCafé. Zo ontstaat er een band die alleen maar groeit.

Waarom vind je dit vrijwilligerswerk belangrijk?

Dit werk houdt me jong en actief. Ik blijf in gesprek, wat belangrijk is op mijn leeftijd. Het MamaCafé zorgt ervoor dat ik betrokken blijf en de kans krijg om kinderen te zien opgroeien van baby tot schoolkind.

Hoe zou je de sfeer van het MamaCafé omschrijven in drie woorden?

Ongedwongen en veilig. De ouders zijn hartelijk en vriendelijk en iedereen helpt elkaar. Zelfs de kinderen helpen enthousiast mee met opruimen. Van meerdere moeders kreeg ik te horen dat ze de sfeer "vrolijk" noemen — dat vind ik een prachtig compliment.

Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt om langs te komen?

Kom gerust een keer rond 10 uur, het is dan nog lekker rustig en je kunt samen met je kind kennismaken met de sfeer. Het is goed voor de ontwikkeling van je kind en je doet ze er echt een plezier mee!

Waar ben je trots op als je aan het MamaCafé denkt?

Dat het café al vijf jaar een gezellig en drukbezocht ontmoetingspunt is. Vooral in de vakanties zie ik moeders en kinderen terug, die dan volop kletsen en spelen. Je leert ze steeds beter kennen, en dat is bijzonder.

Wat hoop je dat het MamaCafé in de toekomst blijft betekenen voor ouders in Lelystad?

Ik hoop dat het MamaCafé — net als nu — een vrolijk alternatief blijft voor thuiszitten. Een plek waar je altijd welkom bent en waar kinderen kunnen spelen, leren en groeien. Zo dragen we samen bij aan een fijne en gezellige omgeving voor iedereen.

It takes a village to raise a child!

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)
Cookie-instellingen