Hoofdmenu

Kinderslaapcoach Linda geeft top tips voor een rustige nacht 😴🌙

136 keer bekeken

Goed slapen wat doet een ieder dat goed. Met (jonge) kinderen kan dat soms wat uitdagingen geven. Kinderslaapcoach Linda Bos bezoekt De InspiratiePlekken van De LimonadeBrigade om daar met ouders in gesprek te gaan. De meest gegeven tips deelt Linda ook graag via de website van De LIMO.

Interessant voor ouders

Opvoeden
Ontspanning
Gedrag en emoties
Zorg goed voor jezelf

Leeftijd

Kinderen 0 tot 2
Kinderen 2 tot 4
Kinderen 4 tot 8
Kinderen 8 tot 12
Hele gezin

Wordt je kindje vaak wakker in de nacht? 

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

  1. Te laat naar bed: wanneer je kindje te laat naar bed gaat maakt het lichaam cortisol aan (= het stresshormoon) om wakker en alert te blijven. Dit maakt het moeilijker om in slaap te vallen, maar ook om goed door te kunnen slapen! Kijk goed naar wanneer je kindje tekenen van vermoeidheid laat zien en leg hem of haar eens eerder op bed.
     
  2. Een te lichte kamer: om goed te kunnen slapen moet de kamer zo donker mogelijk zijn. Hoe donkerder hoe beter! Dan wordt namelijk melatonine (= het slaaphormoon) aangemaakt. Zeker bij kindjes onder de 2 jaar kun je het echt pikdonker maken. Als ze boven de 2 jaar zijn krijgen ze langzaam angsten in het donker. Gebruik dan (alleen als ze het willen) een heel zacht lampje in de kleur oranje of rood, dit belemmert de aanmaak van het slaaphormoon het minst. 
     
  3. Niet zelfstandig in slaap kunnen vallen. Wanneer je kindje in slaap wordt gevoed, gewiegd of wanneer je erbij blijft bij het in slaap vallen is de kans heel groot dat hij of zij wakker wordt en je aanwezigheid of hulp weer nodig heeft om in slaap te vallen. Geen idee hoe je dit kunt veranderen? Ik help daar heel graag bij! 

Instagram: @kinderslaapcoach.linda

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)
Cookie-instellingen